Vi er en tverr-industriell klynge med rundt 50 deltagerbedrifter innen produksjon, teknologi, akademia, FoUI og offentlig sektor. Klyngen eies av deltagerne. Hovedtyngden av firmaene opererer innen maritim-, olje- og gass-, havbruk-, energi-, mineral- og metallbransjen.
Vi jobber for å styrke klyngebedriftenes konkurransekraft og innovasjonsevne i globale marked ved å fokusere på digitalisering, bærekraft og forretningsmodeller.
Flertallet av virksomhetene våre har hovedkontor i Møre og Romsdal, og klyngeadministrasjonen ligger i Molde. Virksomheter fra Oslo og andre deler av Norge er også med i klyngen.
Fra lokalt samarbeid til nasjonalt kompetansesenter
Målet er å videreutvikle det beste i norsk industri
Vårt felles mål er å videreutvikle det beste i norsk industri for den store omstillingen vi befinner oss i. For å få størst mulig bærekraftig verdiskaping må vi oppdatere tankesettene våre.
Vi jobber for å
skape møteplasser
bringe global kunnskap til deltagerne
utvikle verktøy
skape og gjennomføre FoUI-prosjekter
bygge kultur som fremmer innovasjon, samarbeid og deling på tvers av virksomhetene
Med fasiliteter som Industri 4.0-lab med 3D-printere og laserkuttere, Innovasjons- og prosesslab, samt erfarne fasilitatorer og prosjektledere med sterk fagbakgrunn tar vi ledere og virksomheter fra prat til praksis.
Felles utfordringer for økt verdiskaping
Veletablerte globale konsern erfarer at de har de samme utfordringene som små start ups.
Hvordan bruke digital teknologi på måter som skaper økt verdi?
På hvilken måte kan fokus på bærekraft bidra til økt verdi?
Hvordan utvikle bærekraftige og innovative forretningsmodeller?
Vår oppgave er gjennom skreddersydde innovasjonsprosesser, FoUI-prosjekter, tverrfaglige arbeidsgrupper, tenketanker, kurs og seminarer styrke virksomhetenes kompetanse og innovasjonsevne innen digitalisering, bærekraft og forretningsmodeller.
Hva vi snakker om når vi snakker om…
1. Digitalisering
Digitalisering er transformasjonen fra at data og tekniske løsninger går fra å være støttepilarer til å bli bærebjelken i en virksomhet. Digitalisering betyr at forretningsmodeller, organisasjoner og prosesser designes med hensyn til å utnytte teknologien vi har i dag, og teknologien vi forventer å få i fremtiden.
Altså utnytte mulighetene digitale teknologier gir til å
Forbedre: forenkle, effektivisere, optimalisere produkter, tjenester og prosesser.
Fornye: gjøre ting på nye måter, som for eksempel å selge ekisterende produkter som en ny tjeneste.
Få radikal innovasjon: utvikle produkter og tjenester som ikke finnes i dag.
Våre virksomheter får tilbud som kurs i maskinlæring og tilgang til 3D-printere og roboter i Industri 4.0-laben, i tillegg til studieturer og fagnettverk nasjonalt og internasjonalt.
2. Bærekraft
Bærekraft er et begrep som kan ha forskjellige betydninger. Vi tar utgangspunkt i FNs klassiske definisjon av bærekraftig utvikling fra rapporten Vår felles framtid:
Utvikling som imøtekommer dagens behov uten å ødelegge mulighetene for at kommende generasjoner skal få dekket sine behov.
Altså mener vi at bærekraftsbegrepet innebærer
Radikal reduksjon eller eliminering av miljøskadelige praksiser. Det vil si overgang til nye verdikjeder og sirkulærøkonomi.
Ansvar for hvordan organisasjonen påvirker
Klima og miljø lokalt, nasjonalt og internasjonalt.
Samfunnsutviklingen faglig, økonomisk og sosialt, i lokale, nasjonale og internasjonale sammenhenger.
Et eksempel på hvordan våre virksomheter jobber med bærekraft er FoUI-prosjektet Metrix - verdens første digitale handelsplass for brukte skip og maritime komponenter.
3. Bærekraftige og innovative forretningsmodeller
Et titalls definisjoner av begrepet forretningsmodell finnes, og mange metodikker brukes for å utvikle dem. En forretningsmodell sier noe om hvordan en organisasjon lager, selger og leverer verdi til sine kunder, og hvordan organisasjonen opprettholder kundeverdiene over tid.
Sentrale spørsmål en forretningsmodell må gi svar på er:
Hva skal selskapet levere?
Hvem er kundene?
Hvordan skal vi selge vårt verditilbud?
Hvordan skal vi ta oss betalt for vårt verditilbud?
Hvordan skal vi levere vårt verditilbud?
Hvordan skal vi tjene penger på dette?
Nye forretningsmodeller utvikler seg stadig, og vi fasiliterer deltagerne gjennom ulike prosesser.
For eksempel gikk Glamox fra å ha en forretningsmodell som baserte seg på å selge produktene sine til distributører, til å selge komplette lysstyringssystemer.
Et annet eksempel er Hycast og Brunvoll som begge endrer forretningsmodellene sine til å inkludere ulike materialvalg og større grad av gjenbruk.
NCE iKubens nasjonale posisjoner
Vi er med i flere nasjonale prosjekter for å hjelpe næringslivet med omstilling.
Omstillingsmotor - Digitalt kompetanseløft
NCE iKuben, DigitalNorway, Kongsberg Innovasjon og Smart Innovation Norway har status som Nasjonal Omstillingsmotor - Digitalt kompetanseløft.
DigitalNorway - Toppindustrisenteret
NCE iKuben er nasjonal partner til DigitalNorway, et initiativ av og for næringslivet. Målet er å øke konkurransekraften til norske virksomheter.
Les mer om toppindustrisenteret i Oslo som nyåpnet i 2021.
Digital21
På oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet ble Digital21 var opprettet og utarbeidet en strategi med mer enn 60 konkrete tiltak. NCE iKuben deltok aktiv inn i arbeidet. Ferdigstilt rapport Digital Strategi 2018 (pdf):
Norwegian Innovation Clusters
Vi er del av Norwegian Innovation Clusters eid av Innovasjon Norge, Norges Forskningsråd og SIVA.
Slik styrer vi NCE iKuben
Styret i NCE iKuben består av representanter fra næringslivet, akademia og offentlig sektor. Styrets viktigste oppgave er å legge gode strategier for klyngens arbeid.
Styret i NCE iKuben
Styreleder
Arild Håkonsen, teknologiansvarlig i Hycast
Nestleder
Birger Holo, teknisk direktør og leder for bærekraft i Glamox
Styremedlemmer
Annik Magerholm Fet, Ntnu Ålesund
Knut Ola Tverdal, Brunvoll
Marianne Stokkereit Aasen, Molde Kommune
Kjetil Nesset, Vik Ørsta
Synne Dragsund Litlere, Inventas
Roy Gurskevik, daglig leder i Axbit