Slik blir lederen kulturell arkitekt - tenketank for toppledere

Tor Øyvind Baardsen fra NHH er programansvarlig for Tenketank for toppledere. Her innleder han den tredje samlingen der tema var Kultur.

Tor Øyvind Baardsen fra NHH er programansvarlig for Tenketank for toppledere. Her innleder han den tredje samlingen der tema var Kultur.

Kulturen sitter i og mellom folkene i en virksomhet. Å utvikle en bedriftskultur som matcher de oppgavene som skal løses, er avgjørende for å lykkes. For “Culture eats strategy for breakfast”, samtidig som “Culture makes strategy happen”.

Oppdatert 4. juni 2021

Tenketank for toppledere er et utviklingsprogram der refleksjon og erfaringsutveksling rundt globale trender som legger nye premisser for utvikling og innovasjon, står sentralt. Her blir disse trendene satt inn i en regional kontekst.


Klassestørrelser

Tredje kull deltagere i tenketanken er snart ferdig med sine samlinger. Underveis har de både blitt oppdatert på det siste innen ulike fagområder, samtidig som de har deltatt aktivt slik at det har blitt lærerike diskusjoner.

Og tilbakemeldingene fra deltagerne er svært gode. “Faglig sterkt program, utviklende samtaler og flott mulighet til å bli bedre kjent med kompetente folk i gruppen” er gjennomgangsmelodien når deltagerne forteller om sine erfaringer med å være med i Tenketank for toppledere.

sitat marthe.jpg

Utvikling og innovasjon

Tor Øyvind Baardsen fra NHH er programansvarlig og har fasilitert samlingene sammen med Bjørn Helge Gundersen. Tema for de to samlingene som gikk høsten 2019 var «Forretningsmodeller» og «Nye arbeidstakere». I januar var det klart for samling nr. 3 i nydelige omgivelser på Storfjord hotel. Da var det Kultur som skulle under lupen og opp til diskusjon: Ledere som kulturelle arkitekter. Hvordan skape kultur for innovasjon.

iKuben_sitat_Glamox.png

Kultur kan fremme og hemme

Tore Hillestad er forsker og programdirektør ved NHH. Han har engasjert seg sterkt i temaet kultur, og foreleste en hel dag om det under samlingen på Storfjord hotel. Han fortalte at kultur både kan være kilde til varige konkurransefortrinn, men også en potensiell konkurranseulempe.

tore hillestad crop.jpg

Tore Hillestad:

“En kultur som har skapt suksess og stolthet tidligere, kan være det som gjør at bedrifter noen ganger dør. Da har vi det vi kaller suksessfelle.”

– Det er bevis for at kultur kan forklare hvorfor noen organisasjoner er bedre enn andre – at kultur er en potensiell kilde til varige konkurransefortrinn. Samtidig er det slik at en sterk kultur som har skapt suksess og stolthet tidligere, kan være det som gjør at bedrifter noen ganger dør. Da har vi det vi kaller suksessfelle, og på den måten kan kultur være en potensiell konkurranseulempe, sier Hillestad.

iKuben_sitat_Hycast.png

Jobbe konstruktivt med kultur

Hillestad hadde en god og en dårlig nyhet til tenketank-deltagerne.

– Den dårlige nyheten er at kultur er et komplekst fenomen som er vanskelig å styre intensjonelt. Det handler om følelser, læring og avlæring. Den gode nyheten er at dere som ledere i stor grad kan påvirke kultur. Spørsmålet er om dere påvirker på den måten dere vil. Ledelse og innovasjon handler om å endre adferd, og da er kultur et ekstremt kraftfullt verktøy. Gjennom denne samlingen skal vi ta ambisjonen og perspektivet et stykke lenger og lære å jobbe konstruktivt med det. Men det er ingen quickfix. Det er et langsomt, møysommelig og svært viktig arbeid, fortalte NHH-forskeren.

Alle deltagerne var inndelt i ulike grupper som møttes regelmessig under samlingene for å diskutere tema og løse oppgaver. Her sitter Ola Ulvund, adm. dir i Hycast, Arild Sulebakk, leder seksjon Kundeopplevelse i Sparebanken Møre og kommunalsjef org…

Alle deltagerne var inndelt i ulike grupper som møttes regelmessig under samlingene for å diskutere tema og løse oppgaver. Her sitter Ola Ulvund, adm. dir i Hycast, Arild Sulebakk, leder seksjon Kundeopplevelse i Sparebanken Møre og kommunalsjef organisasjon og utvikling i Ulstein kommune, Monica Torp.

sitat Monica Torp.jpg

Ledere som kulturelle arkitekter

Tenketank for toppledere er et tilbud til iKubens deltagerbedrifter. Dette er bedrifter som er spesielt opptatt av utvikling og endring, og da kommer man ikke utenom kultur. Jo større strategisk dreining man skal ta, jo viktigere er det å endre kulturen.

– Vi lever i en tid der virksomheter må tilpasse seg nye krav til bærekraft. Teknologi og digitalisering gir helt nye muligheter for virksomheter til å utvikle nye forretningsmodeller for å skape verdi på nye måter. I slike transformasjoner spiller kultur en viktig rolle på godt og på vondt. I prosesser der lederne prøver å utvikle kulturen slik at den blir mest mulig strategisk relevant, blir ledere kulturelle arkitekter, forklarer Hillestad.

iKuben_sitat_Westing.png

Organisasjonsdesign tema i mars

Den 10. og 11. mars har deltagerne i det første kullet i Tenketank for toppledere sin fjerde og siste samling. Da er temaet organisasjonsdesign - hvordan man kan designe organisasjonen for en omverden i rask endring, og hvordan organisasjonsdesign er knyttet til lederrollen.