University of Cambridge kurser klyngen i forretningsmodellinnovasjon
Publisert 13. november 2019.
Dr. Chander Velu (Phd) fra University of Cambridge kom til innovasjonslaben i Molde og kurset klyngen i forretningsmodellinnovasjon.
Dr. Velu er University Senior Lecturer hos University of Cambridge Engineering Department. Før han startet hos Institute for Manufacturing var han fakultetsmedlem ved Cambridge Judge Business School. Tidligere jobbet han som management consultant hos Booz Allen & Hamilton og PricewaterhouseCoopers i London. En fagprofil som balanserer både akademisk og praktisk erfaring.
Full innovasjonslab
I den fullsatte laben satt folk fra forskning, akademia og et vidt spekter med bedrifter. Alt fra ingeniørfirma til fiskenæring, banker og designbyrå deltok på det fullbookede kurset. Engasjementet var høyt og diskusjonene ivrige.
På programmet:
Capabilities for Platform Business Models
Complementary assets and generativity
Economics of platform business models
Challenges in implementing business model innovation
Leadership in business model innovation
Overcoming barriers to implementing business model innovation
Designing and enabling business model innovation
Group exercise
Presentation and discussion
The soft stuff is the hard stuff
Et viktig poeng i kurset var hvilke måleparametre som blir brukt når det kommer til utvikling av forretningsmodeller. For hvilke måltall er gode for innovasjon? Hvis man for eksempel blir målt på høyde, men det som teller i et nytt landskap eller marked er lengde, så er det vanskelig å lykkes.
– You can say the soft stuff is the hard stuff, sier Dr. Velu.
– How do we measure stuff like mindset, competence and culture? How do a company document and scale learning processes? In the small- and medium-sized business sector, the dilemma of potatoes vs specialists plays a big part when it comes to innovative business models.
Saken fortsetter etter videoen.
Å hyre inn eksperter som rådgivere eller konsulenter er effektivt i et visst omfang. Men jobben med å sammenføye strategi og taktikk i arbeidshverdagen krever jobbing med kultur og kunnskap. Å finne balansen mellom kompetanseløft, å dokumentere og skalere prosesser og utføre daglige arbeidsoppgaver er krevende, men avgjørende for å få til innovasjon.
Forretningsmodeller og plattformer - viktig og vanskelig
Et av temaene som resonerte hos deltagerne var konseptet om at forretningsmodellen kan ses som en plattform. Med utgangspunkt i store, internasjonale firma som YouTube og Amazon dro Dr. Velu dette ned på lokalt nivå.
Hvordan kan din virksomhet fungere som en plattform som andre kan bygge videre på? Hvis vi åpner opp for at andre kan bygge videre forretninger ut fra noe vi har, hva har dette å si for fremtidig ansvar, styring og retning?
Saken fortsetter etter bildet.
– Dette med plattform kommer jeg til å tenke mye på i dagene og nettene fremover, sier Knut Festervoll, utviklingssjef i Axess og styreleder i iKuben.
– Det er et konsept som virkelig trigget tankene. Og det viser at samlinger og kurs som dette er viktig, for forretningsmodeller er komplekse og vanskelige saker. Det må snakkes om. Det holder ikke å lese seg til innsikt. Hvordan skal vi håndtere konstant endring? Å diskutere i dybden, dele erfaringer og lære fra noen av verdens fremste fagfolk er avgjørende for å utvikle hver enkelt virksomhet og næringslivet som helhet, fortsetter Festervoll.
Diskusjonene gikk på både praktisk og idémessig nivå. At det var stor bredde og ulik fartstid i bedriftene som var med gjorde diskusjonene ekstra givende. Asmund Sætre, ansvarlig for salg og utvikling i Axtech oppsummerer kurset:
– Noe av det fineste med dette kurset er å få satt ord på ting vi allerede gjør, og har gjort en stund, men ikke har hatt et godt vokabular eller modeller for å beskrive. Det har vært svært nyttig.
Disse deltok på kurset om innovative forretningsmodeller
Dette var 2 av 2 kurs vi tilbydde fra University of Cambridge til klyngen høsten 2019.
Kurs nummer 1 handlet om Sustainable Value Innovation med Dr. Doroteya Vladimirova, Senior Research Associate, Business Model Innovation and Industrial Sustainability, og Ian Bamford, Commercial director, Industrial Sustainability fra University of Cambridge
Epilog
Etter kursene inviterte University of Cambridge klyngeledelsen på besøk for å undersøke videre samarbeid om innovasjon, forskning og utvikling. Vi har allerede fått på plass samarbeid og ser fram til spennende prosjekter i fremtiden.
Les mer
Del gjerne denne saken med nettverket ditt: