3.12.24 Samling arbeidsgruppe Innovasjon og utvikling (i Molde)
Tematikk: Hvordan skape ny verdi og spare kostnader ved å arbeide smartere med innovasjon?
Mange norske bedrifter arbeider godt med innovasjon og ny verdiskaping. Dette for å sikre fremtidige inntjening og arbeidsplasser lokalt. I noen tilfeller kommer det imidlertid lite ut av innovasjons-arbeidet selv om kostnaden kan være høy.
Agenda:
1200 – 1230 – Lunsj og mingling
1230 – 1300 – Etablering av «Fagforum Innovasjon og Utvikling» og bli kjent
1300 – 1330 – Foredrag: Effektiv innovasjonsevne og verdiskaping
1330 – 1400 – Øvelse del 1: kartlegging av nå-situasjon og evt. forbedrings tiltak i egen bedrift
1400 – 1420 – Foredrag: Innovasjonsevne og digital transformasjon
1420 – 1440 – Øvelse del 2: kartlegging av nå-situasjon og evt. forbedrings tiltak i egen bedrift
1440 – 1515 – Diskusjon og deling: nå-situasjon og prioritert tiltak for framtidig fokusområder i fagforumet 1515 – 1530 – Oppsummering og avrunding
Innhold
I dette opplegget i regi av iKuben presenteres hvordan smart innovasjon kan gjennomføres i praksis. Smart innovasjon vil si å øke sin evne for innovasjon for å skape ny verdi. Mange bedrifter kan gjøre innovasjonsarbeidet billigere ved å fokusere mer på sin innovasjonsevne.
I opplegget presenteres to innsikter. Den første: det er virksomheters innovasjonsevne som er viktigst for ny verdiskaping. Dette gjelder evnen til å omsette ressurser til verdi. Her presenteres teoretiske og praktiske innsikter om innovasjonsevne fra både norske og utenlandske bedrifter. En del bedrifter øker sin kapasitet – men ikke sin evne - for innovasjon, dvs de øker sine innovasjonsbudsjett, ansetter flere forretningsutviklere eller skaper bedre materielle arbeidsmiljø. Men økt kapasitet for innovasjon alene gir liten eller ingen økt verdi – det er økt innovasjonsevne som teller. Dette opplegget illustrerer konkret hvordan innovasjonsevnen kan økes.
Den andre innsikten i dette opplegget gjelder start og gjennomføring av digital transformasjon. Digital transformasjon er viktig for fremtidig verdiskaping i alle bransjer. Innsikten er at for å lykkes med digital transformasjon må bedriften ha en viss innovasjonsevne; helst stor innovasjonsevne. Med andre ord; innovasjonsevne er en forutsetning for å lykkes med digital transformasjon. Grunnen til dette er at digital transformasjon betyr tilpasninger til nye forhold i markedet. Nytenkning må til.
Opplegget gjennomføres sammen med Peder Inge Furseth, som er professor i innovasjon ved BI og har tidligere vært tilsatt i 2-er stilling Høgskolen i Molde. Furseth mener at innovasjonsarbeid må være praktisk rettet for å ha verdi. Han har arbeidet med en rekke bedrifter, og blant annet ledet iKubens studietur til California i desember 2014. Furseths er ansvarlig for BIs master-programmet Digitalisering, Innovasjon og Forretningsmodeller. Disse temaene er tett knyttet opp mot hans forskning. Han har publisert artikler i Harvard Business Review og Journal of Business Review, og publisert bøker på forlag som Oxford University Press. Hans siste bok kom ut på Cappelen Damm Akademisk i 2023 med tittelen «Innovasjonsevne og digital transformasjon i norske bedrifter».