17.3 - 18.3 Andre samling Innovasjonsledelse i etablerte virksomheter

På samlingen anvendes en kombinasjon av scenariotenking og innovasjonsmetoder som tar hensyn til drivkrefter, teknologiske trender og kunder/brukerpreferanser.  Som forberedelse til samlingen innhenter studentene innsikt fra kunder og brukere, eiere og andre interessenter. Spesielt vil scenarioene brukes som et strategisk verktøy til å forstå betydningen av smidige tilnærminger og tilpasningsevne, og til å løsrive seg fra kulturell rigiditet og fastlåste tankemønstre- og atferd. Studentene vil gjennomføre praktisk kunde- og brukerinnsiktsarbeid og utvikle scenarioer i form av nye tjenester eller produkter, nye prosesser eller nye strategier. Samlingen vil belyse hvordan virksomheters evne og vilje til å innovere ved å involvere kunder, brukere eller interne interessenter kan påvirke virksomhetens forretningsmodeller, både helhetlig og i dens ulike deler.

Den kritiske utfordringen for både private og offentlige virksomheter er å balansere forholdet mellom å utnytte eksisterende ressurser, kompetanse og forretningsmodeller, samtidig som virksomheten må utforske og innovere for å finne nye måter å skape verdier for kunder og brukere.  Sentralt i forståelsen av virksomheters utvikling og måloppnåelse generelt, og effektiv omstilling og innovasjonsprosesser spesielt, er hvordan kollektiv atferd oppstår, opprettholdes og endres i virksomheter. I samlingen belyses dette gjennom fenomenet organisasjonskultur og hvordan ledere kan utvikle kultur for innovasjon, læring og omstilling.

Mer informasjon og påmelding her

Konrad Lillevevang