Klyngeundersøkelse: høy produktivitet og omstillingsevne i klyngevirksomheten

Publisert 3. mars 2021

NCE iKubens deltagere har gjort det veldig bra sammenlignet med resultatmålene, er høyproduktive og meget godt fornøyde med klyngens kompetanse og arbeid. 

Høydepunkter

  • NCE iKubens medlemmer har gjort det veldig bra sammenlignet med resultatmålene for 2020.

  • De bedriftene som bruker klyngens tilbud mest er også de bedriftene som opplever høyest nytte av aktivitetene.

  • iKuben-bedriftene er høyt produktive bedrifter – produktiviteten i bedriftene er høyere enn landsgjennomsnittet og i sammenlignbare bedrifter.

  • Medlemmene er meget godt fornøyd med klyngens kompetanse og arbeid.
  • Koronakrisen har i betydelig grad påvirket klyngebedriftenes arbeidsmåter, både midlertidig og permanent, og ført til at bedriftene har tatt i bruk ny teknologi i arbeidsprosessene.
  • NCE iKubens ledere har evne til å skape oppslutning og entusiasme, og scorer også høyt på faglig innsikt.
  • Etter at bedriftene har blitt medlem av iKuben, har de i tillegg generelt hatt en bedre produktivitetsutvikling enn sammenlignbare bedrifter (selv om det statistiske kausalitetsforholdet er usikkert, understøtter medlemsundersøkelsen hypotesen om at iKuben-deltagelse kan være deler av forklaringen).
  • Hvert år måler Menon Economics resultat- og effekt av klyngens arbeid. Til tross for at 2020 var svært krevende, viser undersøkelsen at deltagervirksomhetene i NCE iKuben har gjort det bra sammenlignet med referansebedrifter.

    I og med at NCE iKuben er eid av deltagervirksomhetene er målene satt i fellesskap. Administrasjonen og styret har lagt til rette for at målene skal kunne nås.

    Fem fokusområder

    Klyngen satte seg mål på følgende fem fokusområder:

    1. Nye eksportbedrifter - realisere potensial for vekst i nye markeder

    2. Klimanøytrale bedrifter - bidra til reduksjon i co2-avtrykk

    3. Kompetanseheving - kompetanse for omstilling

    4. Forskning og innovasjon - prosjekt for omstilling

    5. Klyngeutvikling og attraktivitet - videreutvikle samarbeidskulturen

    1. Nye eksportbedrifter - realisere potensial for vekst i nye markeder

    Målene var å sette 5 potensielle eksportbedrifter i gang med eksport, få 5 nye bedrifter med eksportpotensiale etablert og at eksportbedrifter har gått inn i 5 nye markeder. 

    Tiltak som ble gjennomført via klyngen i 2020 var å bidra til å koble bedrifter og investorer, sette i gang eksportstøttende tiltak og bidra til etablering av nye bedrifter. 

    Resultat
    2 av 3 mål nådd. Det ene målet som ble nådd var antall nye markeder eksportbedrifter gikk inn i. Målet var totalt 5 nye markeder, mens resultatet endte på 17. Dette omfatter både at klyngebedriftene har gått inn i nye geografiske markeder og nye næringer. 

    Når vi snakker om nye markeder inkluderer vi både bedrifter som har solgt varer eller tjenester til nye geografiske markeder og de bedriftene som har solgt varer eller tjenester til andre næringer.       

    Det andre målet som klyngen nådde var antall nyetablerte bedrifter. Totalt ble det etablert 13 nye bedrifter, 7 i inkubatoren og 6 i ProtoMore Scale-up programmet. Av de 13 etablerte bedriftene hadde 8 eksportpotensiale, hvilket er 3 bedrifter flere enn målet tilsier. Klyngen satte seg også et mål om at 5 nye bedrifter skulle være i gang med eksport i løpet av 2020. Vi har sammenstilt svarene fra undersøkelsen gjennomført i fjor med årets undersøkelse og finner at kun 1 av bedriftene som ikke eksporterte varer eller tjenester i 2019 svarer at de faktisk  eksporterte i 2020. 

    At det siste målet ikke ble nådd kan trolig sees i sammenheng med koronapandemien og de påfølgende smittereduserende tiltakene som har ført til at den globale etterspørselen etter varer og tjenester har falt dramatisk.

    Deltagelse i klyngen har hatt effekt på salget

    70 prosent av bedriftene som har gått inn i andre næringer oppgir at deltakelsen i iKuben har hatt en effekt på salget. Flertallet oppgir at deltagelsen i iKuben har påvirket gjennomføringstiden for salg av varer og tjenester  til andre næringer i 2020. 

    2. Klimanøytrale bedrifter - bidra til reduksjon i co2-avtrykk

    Målene var at 50 % av klyngebedriftene skulle ha en strategi for bærekraftsarbeid og at 100 % av klyngebedriftene skulle være i gang med CO2-reduserende tiltak. 

    Tiltak som er gjennomført er at vi har etablert bærekraftskraftprosjekt i klyngen, med fokus på muligheter innen fornybar energi samt kartlegging av verktøy for å måle CO2-avtrykk. 

    Gå til gratisverktøyet for miljøfotavtrykk (ikuben.no)

    Resultat

    2 ambisiøse mål, 1 ble nådd.

    Undersøkelsen viser at i underkant av 60 prosent gjennomførte tiltak for å redusere sine utslipp. Til tross for at andelen bedrifter som har igangsatt tiltak er høy og rundt 10 prosent høyere enn i 2019, ble målet ikke nådd. 

    Klyngens andre mål gikk ut på at halvparten av deltakervirksomhetene skulle ha en strategi for bærekraftarbeid i 2020. Nesten 75 prosent av respondentene svarer at deres virksomhet har en bærekraftstrategi og målet ble derfor klart nådd.

    Deltagelse i klyngen påvirket over halvparten av bedriftene til å sette i gang med CO2-reduserende tiltak. I tillegg har deltagelsen i klyngen påvirket til å fremskynde prosessen med bærekraftsstrategier for et overveldende flertall av virksomhetene. 

    (Saken fortsetter etter bildet)

    3. Kompetanseheving - kompetanse for omstilling

    Målene var at 100 % av deltagerbedriftene deltar i arbeidsgrupper eller fagforum og at 10 klyngebedrifter jobber med utvikling av sirkulære forretningsmodeller.

    Tiltak som ble gjort inkluderte fasilitatorkurs i Cambridge-metodikken “Sustainable Value Innovation”, drifting av arbeidsgrupper, fagforum og tenketanker samt økt kunnskapen om bærekraft, nye teknologier og forretningsmodeller.     

    Resultat                   
    Alle deltakervirksomhetene har deltatt i en arbeidsgruppe eller fagforum, i tråd med målet. Det har også resultert i at nærmere 60 prosent av bedriftene arbeider med utvikling av sirkulære forretningsmodeller, hvilket er nesten 3 ganger flere bedrifter enn målet. Med andre ord ble begge mål innen området kompetansehevning nådd i 2020.

    (Saken fortsetter etter bildet)

    Hycast i gang med Cambridge-metodikken “Sustainable Value Innovation” i innovasjonslaben.

    Hycast i gang med Cambridge-metodikken “Sustainable Value Innovation” i innovasjonslaben.

    4. Forskning og innovasjon - prosjekt for omstilling

    Målene var å etablere 20 FoUI-prosjekter, etablere 50 innovasjonsprosjekter, etablere 1 EU-prosjekt og at 30 klyngebedrifter bruker ProtoMore Innovasjonslab/Skaparhuset. 

    Tiltak var at vi etablerte FoUI-prosjekter, videreutviklet ProtoMore Innovasjonslab og Skaparhuset og samarbeidet med nasjonale og internasjonale kompetansemiljøer.

    Resultat
    En sentral del av arbeidet i iKuben er å bistå virksomheter gjennom den fjerde industrielle revolusjon og det grønne skiftet. For å være konkurransedyktige i fremtiden står forskning og utvikling sentralt. Dette fokusområdet bygger derfor opp under klyngens visjon: «Globale vinnere gjennom rask omstilling». Klyngen har satt i gang en rekke tiltak for å nå sine resultatmål, hvilket har gitt gode resultater. Alle målene for 2020 innen forskning og utvikling er nådd.

    Det har blitt etablert 2 nye EU-prosjekter, 1 mer enn målet. Fra iKuben selv har vi videre fått oppgitt at 40 bedrifter brukte ProtoMore Innovasjonslab/Skaparhuset, hvilket er 10 flere bedrifter enn målet på 30. Når det gjelder FoU-prosjekter og innovasjonsprosjekter har det blitt etablert langt flere prosjekter enn hva målsetningene tilsier. Merk at dersom flere bedrifter i iKuben har vært med på å etablere de samme prosjektene blir disse telt flere ganger og det samlete tallet kan derfor være noe overvurdert.

    5. Klyngeutvikling og attraktivitet - videreutvikle samarbeidskulturen

    Målene var å oppnå Gold Label-status og rekruttere 10 nye deltakerbedrifter.

    Tiltak som ble gjennomført var å brande klyngens kompetanse og resultater og videreutvikle kulturen for samarbeid og deling. 

    Resultat                           
    Det femte og siste fokusområdet NCE iKuben har etablert er knyttet til klyngeutvikling og attraktivitet og handler om å videreutvikle samarbeidskulturen i klyngen. 

    iKuben satte seg to mål for 2020. For det første skulle klyngen oppnå Gold Label-status, men gjennomføringen har blitt utsatt til høsten 2021. For det andre skulle 10 nye deltakerbedrifter rekrutteres. Rekrutteringsarbeidet har imidlertid gått tregere enn i fjor, da 16 nye deltakere ble rekruttert. I 2020 har kun 2 nye bedrifter har blitt medlem av klyngen.

    Deltagelse og nytte av klyngearbeidet

    Hovedfunn                                   

    • Møteplasser og nettverk, tverrfaglige arbeidsgrupper og kurs er de aktivitetene flest bedrifter har deltatt på
                                

    • Bedriftslederne opplever høyest nytte for sin bedrift av tenketank for unge og tenketank for toppledere, samt FoUI- og EU-rådgivning
                                 

    • Deltakerne og lederne oppgir at bedriftenes nytte av aktivitetene er omtrent like høy, mens deltakernes personlige nytte er noe høyere
                                 

    • Antall timer brukt i klyngen korrelerer positivt med opplevd nytte av aktivitetene i iKuben
                                 

    • Både lederne og deltakerne på aktivitetene i iKuben ønsker flere seminarer med eksterne foredragsholdere og flere interne seminarer med foredrag og informasjonsflyt

    Rapporten i sin helhet er tilgjengelig for deltagerbedrifter

    Kontakt arne.larsen@ikuben.no

    Bli deltager i NCE iKuben

    Slik søker du