Kompetanseprogram innenfor LCA under utvikling i klyngene

Kompetanseprogram innenfor LCA under utvikling

Tilgang til kompetanse og kapasitet om livsløpsanalyser og bruk av resultater fra disse som beslutningsgrunnlag, er i dag mangelfull. Dette gjenspeiler seg mellom annet i design, materialvalg og planlegging for de fleste sektorer, i offentlige innkjøp og anskaffelser og ikke minst i manglende etableringer av industrielle symbioser og sirkulære verdikjer i Møre og Romsdal.

Regional konkurransekraft er avhengig av et næringsliv som kan forholde seg til dette. I dag oppleves markedet som at kompetansen ofte er oppstykket mellom ulike målemodeller og standarder. Det er nødvendig å få samlet modellene, se disse i sammenheng med vårt næringsliv og å bygge denne kompetansen her.

Næringsklyngene i Møre og Romsdal, næringsforeningen i Ålesund og de høyere utdanningsinstitusjonene i M&R, har derfor satt i gang et kompetanseprosjekt med støtte fra Møre og Romsdal Fylkeskommune. Målet er å utvikle et modulbasert program for fagkompetanse innen livsløpsanalysemetodikk (LCA/S-LCA/LCSA) som er tilstrekkelig for å kunne svare ut kravene som er gitt i lover, direktiver og standarder. Prosjektet koordineres av Annik Magerholm Fet fra Capsem Consult AS. Annik er en av landets fremste kapasiteter på bærekraft både i næringslivet og ellers. Hun har jobbet tett med industrien i vårt område over flere tiår, og kjenner næringslivet godt.

Fagmodulene som utvikles, skal inngå i utdanningsinstitusjonenes eksisterende utdanningsløp. I tillegg skal modulene også kunne brukes i sektorvis som opplæring gjennom klyngene.

Hva bidrar kompetanseprosjektet til?
Prosjektet skal gi hjelp til å svare ut kompleksiteten i kommende offentlige og internasjonale reguleringer der det stilles krav til bruk av LCA-metodikk, eksempelvis E-LCA, S-LCA, LCC, LCSA og Transition LCA som del av LCM.

Utdanningsinstitusjoner, næringsliv og offentlig sektor kan skaffe seg tilgang til livsløpsdata for å dokumentere underlagsinformasjon for EPDer og andre miljømerkeordninger. Det blir da mye kortere vei til å utvikle Digitale Produkt Pass (DPP) og benytte resultater for LCA allerede i designfasen av produktutviklingen i tråd med det nye ECO-design direktivet og bærekraftige produkter-loven som kom i juni. Kunnskapsgrunnlaget gjør det også enklere for næringslivet å delta inn i fykets store satsing på Grønne industriløft, industriell symbiose og sirkulære løsninger.

– Dette er kunnskap og kompetanse som vi trenger her i vår region. Vi gleder oss til å sette i gang, og tror dette vil bli svært nyttig for bedriftene våre, sier Annik Magerholm Fet.

Prosjektet vil også legge til rette for videreutvikling gjennom mulig «LCA-verksted Møre og Romsdal», der en ser for seg opprettelse av bransjespesifikke databaser til bruk i bedrifter som for eksempel vil utvikle produktdokumentasjon i tråd «Bærekraftige produkter loven» (fra 25.06.2024), etterfølge kravene gitt i standardene for sirkulær økonomi lansert i Oslo i juni 2024, gjøre seg klare til å bedriftsrapportering for hele verdikjeden (ESRS).

Vil din bedrift være med?
Nå er prosjektet i den fasen at vi samler ulike bedrifter og bransjer, så om din bedrift har lyst til å være med og øke sin kompetanse, ta kontakt med din klyngeleder eller Annik Magerholm Fet..

For virksomhetene som deltar i piloten, vil prosjektet benytte en enkel metodikk for gjennomføringen av en vesentlighetsanalyse. Dette for å vise verdien av en livssyklusanalyse (LCA). Totalt er det behov for tre pilotbedrifter fra iKubensamarbeidet som kan være med på å teste ut nye standarder for datainformasjon.

Bredt samarbeid
Det er en stor styrke for prosjektet at vi samarbeider bredt mellom klyngene og miljøene i hele regionen for å ta med relevante bedrifter til prosjektet. Det er vesentlig å få med en bredde av ulike bedrifter og bransjer for at det verktøyet og kunnskapen til slutt skal være relevant for flest mulig.

Prosjektperioden er 2024-2025, og det vektlegges å måle effekten av LCA-kompetanseprogrammet underveis og finne en benchmark for ulike bransjer. Slik kan ulike bedrifter relatere dette til seg og sin bedrift, for å enklere vite hva som gjelder av krav, standarder, lovverk og se tidslinjene for hva som kommer når. 

Mer informasjon

Ta kontakt med daglig leder iKuben Konrad Lillevevang for mer informasjon.

Konrad Lillevevang