Mulighetene for digitalisering avgjørende ved bedriftsoppkjøp

Mulighetene for digitalisering er en av de viktigste faktorene når en bedrift blir kjøpt opp. Selskaper uten digitale planer dør ut: – Det er så fristende å utsette det, men gjør man det, er man ferdig, sier oppkjøper Frode Strand-Nielsen i FSN Capital til Dagens Næringsliv.

Strand-Nielsen mener alle selskaper i dag står foran det han kaller «the valley of death» – dødens dal. Det er steget fra gårsdagens forretningsmodell til morgendagens hverdag.

Nå er teknologene alltid med når et oppkjøp vurderes: – Mens vi før så på internasjonalisering og muligheter for ekspansjon, ser vi nå på hvilken teknologi som vil endre forretningsmodellen i denne industrien. Der ligger også mulighetene for ekspansjon, sier han.

Krever sterke ledere
Hvis du ikke fornyer deg, er du død. Utvikler du ikke digitale løsninger, så taper virksomheten konkurransekraft og da taper du virkelig. Du kommer deg ikke over dødens tal, sier Strand-Nielsen som også har tapt kampen som investor noen ganger, fordi omstillingsevnen manglet.
Sterke ledere blir viktigere enn det noen gang har vært fordi man har enorm motstand til endringer i organisasjoner. De fleste går inn i fornektelse og dør ut, sier Strand-Nielsen i Dagens Næringslivs referat fra konferansen «Nordic Buy Out Forum».

Styreleder og daglig leder vet minst
Googlesjef i Norge, Jan Grønbech hevdet nylig i et foredrag at daglig leder og styreleder er de i organisasjonene som har minst kunnskap om endringene som skjer ved digitalisering. Google Norge har derfor startet et kurs for styreledere, for å gi en innføring i digitaliseringens konsekvenser.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Fyll inn din e-postadresse så holder vi deg oppdatert på alt som skjer i iKuben

Sponsorer

Sertifiseringer

sertifisering