BPs ledere lærer digitalisering for å kutte kostnader

Ledere i oljeselskapet BP har trålet den digitale verden – fra bilprodusenter til Silicon Valley for å lære å spare kostnader gjennom digitalisering.

Oljeindustrien er tilbake på tegnebrettet sier Andy Brogan i konsulentselskapet EY til “The Economist”. Både leting og utvinning må gjøres billigere. BP er tvunget til å hente to tredeler av sine kostnadsreduksjoner ved å endre sin egen struktur og organisasjon. Bare en tredel er overlatt til sykliske endringer i produksjonen, som endret oljepris. Mesteparten må tas på egen kappe, og selskapet innrømmer at de “bare skraper på overflaten” i problemet.

Optimaliseringsgevinster

Det er forventet at produksjonsoptimalisering vil gi den største økonomiske effekten av det industrielle internett. BPs nyorientering, framtvunget og som består i at oljeproduksjonen må strømlinjeformes og bli mer effektiv. BPs ledere har derfor oppsøkt miljøer med erfaring i digitalisering fra bilproduksjon og teknologibedrifter i Silicon Valley for å lære å bli mer “lean”. Det er i første omgang snakk om optimaliseringsgevinster ved å ha mer kontroll på eiendeler og inventar og om å bruke ansatte mer effektivt.

Fiberkabler som lytter etter problemer

BP har kutta antallet folk som overvåker brønnene med to tredeler, og gått over til apper på mobiltelefon. De har planer om å kjøre fiberoptiske kabler ned i brønnene for å “lytte etter” problemer, slik at de kan foregripe faren for dyre operasjoner.

Så spørs det om bransjen greier “å holde seg” hvis pilene peker oppover igjen. I en leder i samme utgave av “The Economist” ytrer skribenten tvil om endringsviljen: “De dårlige nyhetene er at tankesettet må endres mye ennå, fra topp til bunn.”

Kilde: “The Economist” 10.12.2016

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Fyll inn din e-postadresse så holder vi deg oppdatert på alt som skjer i iKuben

Sponsorer

Sertifiseringer

sertifisering